نام کاربری یا پست الکترونیکی
رمز عبور

نبود تجهیزات پزشکی ttedit کنسرسیوم دانشگاهیان و متخصصان ایران - نبود تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی

 

علت اصلی کمبود تجهیزات پزشکی چیست؟

این روزها علاوه بر هزینه های سنگین درمانی، نبود و یا فرسوده بودن تجهیزات پزشکی به خصوص در مناطق شهرستانی بر مشکلات بیماران افزوده است به طوری که بیماران برای دریافت خدمات به بیمارستان‌های شهرهای بزرگ ارجاع داده می شوند. علت این موضوع را از زبان قاسم آب‌خضر رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی جویا شدیم.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا نیوز،خوشبختانه کشورمان ایران هر ساله در تمام زمینه‌های علمی پیشرو بوده است. مسئولان اذعان دارند جهش بزرگی در بخش پژوهش و فناوری به‌وجود آمده است و در زمینه تولید تجهیزات پزشکی نیز به موفقیت‎های بزرگی دست یافته‌ایم به طوری که ۵۰ درصد نیاز داخل در کشور تولید و به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود.
اما با وجود این موفقیت‌ها همچنان شاهد فرسودگی و یا نبود تجهیزات پزشکی به خصوص در شهرستان‌ها هستیم. وقتی به یکی از مراکز درمانی رفته بودم بیمارانی را دیدم که از شهرستان‌های مختلف برای انجام آزمایش و دیگر خدمات درمانی به تهران آمده بودند شاید شما هم بار‌ها بیمارانی را در جلوی در بیمارستان دیده باشید که یا در چادر و یا در ماشین به سر می‌برند تا صبح زود بتوانند در صف‌های طولانی بیمارستان‌های دولتی برای انجام آزمایش و یا دیگر خدمات درمانی ساعت‌ها ایستاده باشند.
وقتی چند ماه پیش به نمایشگاه ایران هلث رفته بودم از اینکه تولیدات کشورمان را می‌دیدم و اینکه تصور می‌کردم همه مردم بدون هیچ نگرانی از کمبود تجهیزات می‌توانند به راحتی خدمات درمانی دریافت کنند بسیار خوشحال بودم ولی وقتی بیماران منتظر در صف را دیدم چراهای بزرگی ذهنم را درگیر کرد و جواب‌هایی که با آن چیزی که در نمایشگاه دیده بودم و از زبان مسئولان شنیده بودم بسیار متفاوت بود؟
چرا مردم کشورم به خصوص کسانی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند از تولیدات کشورمان محروم هستند؟ چرا باید مجبور شوند راه طولانی را برای انجام یک آزمایش که به راحتی می‌توان ان را انجام داد به تهران، شیراز و دیگر شهر‌ها سفر کنند؟
وقتی از یکی از بیماران در خصوص دلیل مراجعه‌اش به تهران پرسیدم گفت: «پزشکم گفت که برای انجام آزمایش به تهران بیایم چون دستگاه‌های ما به دلیل فرسوده بودن چندان دقیق نیست و یا اصلا برخی از آزمایشات در شهرستانمان به دلیل نبود دستگاه انجام نمی‌شود.»

کمبود بودجه خدمات درمانی علت اصلی کمبود تجهیزات است

برای رسیدن به پاسخ سوالاتم به سراغ قاسم آب‌خضر رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی رفتم. وقتی سوالم را پرسیدم اینگونه پاسخ داد: «این موضوع ممکن است به علت عدم پشتیبانی دستگاه‌ها و یا خدمات پس از فروش و یا کمبود قطعات و مواد مصرفی و یا شلوغی مجموعه باشد که جوابگوی متقاضیان نیست.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر وجود کالاهای پزشکی کمبودی نداریم گفت: «در ماه‌های گذشته کمبود وجود داشت ولی الان مرتفع شده است. ممکن است در برخی کالا‌ها و قطعات به دلیل مشکلاتی در ترخیص، ورود کالا و تولید آن مشکل داشته باشیم ولی این موضوع مشکلی است که در تمام صنایع وجود دارد.»
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی کمبود بودجه خدمات درمانی را علت اصلی این مشکلات دانست و اینگونه توضیح داد: «متاسفانه کمبود بودجه باعث اعتراض مسئولین وزارت بهداشت و مدیران بیمارستان‌ها شده است. امیدواریم دولتمردان به این موضوع توجه داشته باشند و سریع‌تر به آن رسیدگی کنند.»
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کمبود بودجه موجب اختلال در خدمات پشتیبانی و پس از فروش شده است توضیح داد: «وقتی دولت به شرکت‌ها بدهکار است آنان نیز با وضعیت رکود اقتصادی مواجه می‌شوند و قطعا از کیفیت کارکاسته شده و کمبود خدمات و مواد مصرفی را در پی خواهد داشت.»
آبخضر با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از هزینه‌های درمان بر دوش مردم است ادامه می‌دهد: «وقتی کالایی در بیمارستان وجود نداشته باشد پزشک مجبور می‌شود که بیمار را به مرکز دیگری ارجاع دهد. از اینگونه مسائل در دوران گذشته هم داشته‌ایم و آن را مرتفع کرده‌ایم.»
وقتی از رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در خصوص فرسوده بودن تجهیزان پرسیدم اینگونه پاسخ داد: «هر کدام از دستگاه‌ها شاخص خود را دارد و عمر مفید هر دستگاه مشخص است ولی در کشور ما از عمر مفید دستگاه دو برابر استفاده می‌کنند.»

بودجه بیمارستان‌ها در بهترین حالت کفاف تعمیر تجهیزات را می‌دهد

همچنین محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،گفته بود: «بسیاری از‌ مراکزی که با کمبود مواجه هستند با خرابی‌های طولانی مدت در تجهیزات پزشکی مواجه بوده و ماه‌ها برخی از بخش‌های بیمارستانی به علت نقص تجهیزات تعطیل می‌شود.»
به گفته وی، در حال حاضر، درصد بالایی از درآمد‌های بیمارستانی از اعمال جراحی به دست می‌آید که روزانه در این مراکز و در واقع از جیب مردم، انجام می‌شود. در بهترین حالت بودجه تخصیص پیدا کرده به این بیمارستان‌ها از سوی دولت به نگهداری تعمیر تجهیزات کفاف می‌دهد. البته بخش عمده‌ای از همین درآمد‌ها هم صرف پرداخت دستمزد پرسنل شده و همین مسئله باعث بروز تعطیلی در بخش‌های بیمارستانی به علت خرابی تجهیزات خواهد شد.
در شرایطی که بیماران به خصوص بیماران شهرستانی تحت فشار هزینه های درمانی هستند از سوی دیگر باید مسیرهای طولانی را برای انجام یک ازمایش ساده طی کنند که خود هزینه آنان را چندین برابر می کند.حال باید دید که مسئولان در قبال این موضوع چه پاسخی خواهند داد تا شاهد سرگردانی بیماران نباشیم؟

 

دپارتمان های علمی

درباره کنسرسیوم

پنل آموزشی

آمار سایت

تعداد اعضای آنلاین : 0

تعداد کل اعضای کنسرسیوم : 1725

برای مشاهده اعضای آنلاین کلیک کنید

مراکز خدماتی و رفاهی طرف قرارداد

marakez

تعمیر EMG الکتروانسفالوگرافی گوشت بيوسراميك‌هاي فسفات كلسيم چگونه اختر شناس شویم؟ فلسفه‌ فيثاغورس افلاطوني دعا آموزش تعمیر ونتیلاتور سانتریفیوژ بالینی یا کلینیکی حفظ تعادل آب اخذ مجوز تزریقات پانسمان روز جهانی خانواده تست آلتراسونیک در تبریز کلاس ایمنی و بهداشت صنعتی (HSE) در کرج انساني دارو کار پزشکی هسته‌ای در ایران انجمن بازرسی آموزش داروخانه متخصصان شناخت آناتومی دهان و دندان اشتغال در تبریز مصالح برندهای معروف اندوسکوپی ظهور فروشگاه تجهیزات پزشکی MFD درباره آیین نامه واردات و صادرات تجهیزات پزشکی ماه رمضان شبستان زمستانی روشهای توليد تجهيزات پزشكی خدا بهیاری درتبریز نظام مهندسی سی تی اسکن های نسل چهارم مهندسی ارتوپدی در رشته مهندسی پزشکی کلاس تعمیر تجهیزات دندانپزشکی در تبریز آموزش گیاهان دارویی و طب سنتی در بندرعباس بازار کار بازاریاب حرفه ای لاپلاسين لبه یابی و پردازش تصویر بازرسی فراصوتی در تبریز دوره تعمیر تجهیزات دندانپزشکی کیفیت زندگی بیماران کاربرد پرینترهای سه بعدی در مهندسی پزشکی تون کلاس تعمیر تجهیزات پزشکی در تهران استخدام دستیار دندانپزشکی در رشت دل دریائی دوره تعمیر تجهیزات پزشکی در اصفهان الکترو شوک schiller كلسيم گرایش طبیعی ملت فطر جهانی بازرسی پل عکس ام آر آی بازرسی پاپینگ estandard

logo کنسرسیوم دانشگاهیان و متخصصان ایران - نبود تجهیزات پزشکی

حامیان کنسرسیوم ایرکاس

  • IRSME
  • RKA
  • ACS
  • IUE
  • RFTC
  • BQC
  • DNW
  • ICS
  • TUV-EMB
  • QAL
  • Ino
  • Allaiance
  • Tckit

تبلیغات در ایرکاس

دسترسی به ژورنال مقالات

az3

تصاویر اینستاگرام ایرکاس