تجارت خارجی ایزو(ISO) مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بینالمللی برای استانداردسازی است . در حال حاضر، این سازمان بینالملی متشکل از یک شبکه از مؤسسات استاندارد ملی در 157کشور دنیا است، که بر پایه یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو - سوئیس- فعالیت میکند که وظیفه هماهنگی مراکز مختلف را برعهده دارد. امروزه رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی، استانداردهای ایزو شرط اولیه در داد و ستدهای بینالمللی قرار گرفته است.
صنعت خودرو نمونه ای از صنایعی است که مجموعه ای از ویژگی ها مانن محصولات پیچیده ، اهمیت بالا کیفی ، الزامات ایمنی ، بازار کسترده فروش، ضریب اشتغال زایی قابل توجه وغیره را دارا میباشد.با در نظر گرفتن تمام ویژگی ها ،سیتم مدیریت کیفی که برای یک مجموعه تولید کننده خودرو ویا قطعات آن گزینش میگردد،باید حائز شرایط والزاماتی باشد که توانای پاسخگویی به تمامی موارد فوق را دارا باشد.
صنعت خودرو سازی یکی از بزرگترین و مهمترین صنایع تولیدی در سطح جهان است که علاوه بر انتظارات روز افزون مشتریان خود ، دارای استانداردها ی خاص بین المللی می باشد . لذا شرکتها ی معتبر سازنده خودرو در دنیا ، از سالها پیش به تدوین استانداردهای خاص مدیریت در این صنعت پرداخته اند. سرمایه گذاری هایی که درسطح جهان در صنعت خودرو صورت گرفته ونیز توجه دقیق به زنجیره های عرضه Supply Chin وتلاش خودرو سازان به ارتقا تامین کننده گان این صنعت،از دیر باز برای ایجاد استانداردهای معتبری همچون QS 9000 و VDA6.1 بوده است. ISO/TS 16949 به صورت مشترک به وسیله اعضای گروه عملیاتی بین المللی خودروسازی (IATF) با همکاری تنگاتنگ با سازمان بین المللی استانداردسازیISO تهیه شده است.این استاندارد ترکیب الزامات اختصاصی چهار مورد از متدولوژی استانداردهای خودروسازی اروپا و امریکا (QS-9000-VDA6-EAQF-AVSQ) و ارائه یک استاندارد واحد است.ISO/TS 16949 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت برای طراحی ، توسعه ، تولید ، نصب وخدمات در محصولات مربوط به خودرو را معین میکند .
به وسیله استاندارد ایزو TS 16949 میتوان باعث نزدیک کردن خواسته وانتظارات مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت سازندگان قطعات خودرو وایجاد زبانی مشترک مابین آنها وخودرو سازان شد همچنین این استاندارد ایجاد معیارها ی تخصصی همراه با الزامات مشتریان ، الزامات یک سیستم مدیریت را برای استفاده در کل زنجیره تامین قطعات و ملزومات خودرو سازی معین می نماید.عرضه کنندگان مستقیم و غیر مستقیم، کارخانه های خودرو سازی که هدفشان حفظ و یا بدست آوردن جایگاه در وضعیت رقابتی بازار با استفاده از تولید قطعات با کیفیت بالاتر است.
استاندارد ISO/TS16949 یکی از کامل ترین استاندارد های سیستم مدیریت در جهان می باشد در این دوره آموزشی تشریح ساختار کلی استاندارد ISO/TS 16949:2009 مروری بر الزامات استاندارد ISO 9001:2015 ، نگرش فرآیند مشتری گرا و تلفیق آن با سیستمهای عملیاتی سازمانهای تولید کننده قطعات خودرویی و تأمین کنندگان قطعه برای ارائه خدمات مرتبط با خودرو، تشریح مبانی ممیزی، نحوه برنامهریزی، برگزاری ممیزی داخلی و شیوه اجرایی آن. تشریح نحوه شناسایی عدم انطباقها و تدوین گزارشهای ممیزی، تشریح مسائل، موضوعات و نکات حائز اهمیت از نظر فنون ارتباطی ممیزان.
آیا می دانید ؟؟؟؟
آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت و داشتن گواهینامه بین المللی در این برهه از زمان صنعتی برای هر مهندسی اجباری و الزامی است.